قالب وردپرس

در فوتبال

آسیب های ورزشی در فوتبال و پیشگیری از آن:
با پیشرفت طب توانبخشی ورزشی، در حال حاضر طب ورزش یکی از فوق تخصصهای طب فیزیکی و توانبخشی شناخته می شود. متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی با شناخت بیماریهای عصبی-عضلانی و اسکلتی و آموزش در زمینه بیومکانیک به پیشگیری-تشخیص- درمان و توانبخشی مشکلات ورزشکاران می پردازند.
شایعتربن انواع  آسیب ورزشی در بازی فوتبال:
آسیب های فوتبال به دو دسته اسیبهای تروماتیک  واسیب های استفاده بیش ازحد تقسیم می شوند.اگرچه آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد از اندام ها در بازی فوتبال روی می دهند اما  آسیب ها ی زیادی هم بعلت تروما یا ضربه ایجاد می شوند .  تمام نقاط بدن فوتبالیست در معرض آسیب قرار دارد حتی اگر وسایل محافظتی از آسیب استفاده شود.
 
آسیب های شایع در بازیکنان فوتبالیست:
● آسیب قوزک پا:
 شایعتر از همه آسیب به به قوزک پا است.کشیدگی قوزک پا  زمانی روی می دهد که کشیدگی وپارگی رباطهای اطراف مفصل قوزک ایجاد شود.بازیکن فوتبالیست به احتمال زیادتری دچار کشیدگی وپیچ خوردگی مچ پا می شود و یک دلیل آن سطوحی است که ورزشکار در آن بازی می کند،همچنین دلیل دیگر آسیب های مچ پا در فوتبال حرکات ناگهانی است که در بازی انجام می شود.
● آسیب های زانو:
 از دیگر آسیب های شایع در فوتبال  آسیب  های زانو است بخصوص آسیب تروماتیک به رباط صلیبی قدامی یا خلفی (ACL/PCL) است .در آسیب رباط یا لیگامان صلیبی اغلب درد علامت برجسته ای نیست بلکه بیشتر صدای تق مانند می دهد.برای تشخیص معاینه  طب فیزیکی بیمار ضروری است گاهی آسیب های رباط صلیبی با انجام ام.آر .آی. تشخیص شان قطعی می شود.وحتی به  انجام آترروسکپی برای تشخیص پارگی ناکامل   نیاز هست.
 
● آسیب منیسک ها:
 همچنین آسیب به منیسک ها (بافتهای فیبری وسط زانو) شایع هستند.منیسک ها شکلی مانند حرف سیcانگلیسی دارند وبعنوان یک بالشتکی بین استخوان ران یا فمور واستخوان ساق پا یا تیبیا عمل می کنند. و از سایش غضروف زانو بر روی هم جلوگیری می کنند. آسیب وپارگی منیسک اغلب در نتیجه حرکات پیچشی ، حرکات چرخشی حول محور ، ضربه ناگهانی ،نیروی کاهش سرعت و آسیب های زانو ،فعالیت ورزشی بازیکن فوتبال را در طولانی مدت تحت تاثیر قرار می دهند. تشخیص آسیب منیسک با معاینه امکانپذیر است.
●  کشیدگی همسترینگ:
آسیب های همسترینگ در بین دوندگان و در بازیهایی که در آنها دویدن وجود دارد شایع است. این آسیبها از ضرب دیدگی ساده تا پارگی کامل عضلات همسترینگ متغیر هستند. در این حالت درد در پشت ران ایجاد می شود
● آسیب های شانه:
آسیب های ناحیه شانه نیز ممکن است در بازی دیده شوند. در این بازی قسمت لابروم در شانه(غضروفی که در برگیرنده قسمت حفره مانند مفصل شانه  یا قسمت گلنوئید آن است) بویژه حساس به آسیب است،علاوه بر این آسیب های مفصل اکرومیوکلاویکولار شانه (ACJ)  هم روی می دهند.این آسیب بیشتر در ورزشهایی دیده می شود که تنه زدن ودرگیری زیاد وجود دارد. در رفتگی شانه نیز ممکن است دیده شود.
 
  ضربه مغزی  در بازی ها:
بازیکنان فوتبال در معرض ضربه مغزی concussion  هستند.  این نوع ضربه مغزی ،تغییری در  حالت ذهنی در اثر ضربه است.همه  بازیکنانی که دچار اینحالت می شوند هوشیاری خود را از دست نمی دهند.علائمی که نشان دهنده  ادامه تاثیر ضربه مغزی است عبارتند از:سردرد،گیجی، تهوع،از دست دادن تعادل،خواب آلودگی،احساس کرختی یا سوزن سوزن شدن،اشکال در تمرکز ذهنی وتاری دید.
در این شرایط ورزشکار تنها زمانی اجازه بازگشت به میدان ورزشی یا تمرین را دارد که توسط یک فرد حرفه ای در طب ، سلامت بازیکن تائید شود.
● کشیدگی ناحیه کشاله ران:
کشیدگی ناحیه کشاله ران زمانی روی می دهد که عضلات داخلی ران بیش از حد کشیده می شوند.
● کرامپ عضلانی:
کرامپ عبارت است از یک درد شدید ناگهانی که بدلیل انقباض غیر ارادی وپرقدرت عضله روی می دهد. در این حالت عضله نمی تواند شل شود.
● تاول:
تاول از دیگر آسیبهای است که در ورزش دیده می شود .تاول یک کیسه پر از مایع در قسمت سطحی پوست است.
● درد عضلانی باشروع تاخیری(DOMS):
در این حالت درد و سفتی عضلانی ۲۴ تا۴۸ ساعت پس ازورزش شدید یا برنامه ورزشی جدید  روی می دهد.
● سندرم ایلیوتیبیال باند:
سندرم اصطکاک ایلیوتیبیال باند باعث درد زانو می شود که عموما در قسمت طرف بیرونی زانو احساس یا قسمت پائین  آن احساس می شود.
● سندرم درد پاتلوفمورال(PFPS):
این اصطلاح به درد در زیر یا اطراف کشکک زانو گفته می شود.نام دیگر آن زانوی دوندگان است.
● فاشئیت پلانتار(Plantar Fascitis):
شایعترین علت درد در قسمت زیر پاشنه است وعلامت آن درد هنگام شروع راه رفتن در اول صبح است.
● کشیدگی عضله پشت ساق پا:
این حالت در قسمت پشت ساق پا ودر عضلات گاستروکنمیوس یا سولئوس روی میدهد. این حالت شبیه پارگی تاندون آشیل است اما در قسمت بالاتر از تاندون آشیل ایجاد می شود.
 
● اسپلینتس ساق پا shin splints  (سندرم استرس تیبیال):
حالتی است که درد منتشر در جلو ساق پا ایجاد می شود.اسپلینتس ساق بعنوان  آسیب تجمعی استرس  در استخوان تیبیا در نظر گرفته می شود.
●ضرب دیدگی وکشیدگی ها در فوتبال:
اینها آسیب های حادی هستند که شدت متفاوتی داشته وباعث درد ،تورم،کبودی و از دست دادن توانائی حرکت واستفاده از مفصل می شوند.
● شکستگی های استرسی:
درنتیجه استفاده مکرر یا بیش از حد  پا بر روی سطوح سخت ایجاد می شوند.
● تاندونیت وپارگی تاندون ها:
تاندونیت التهاب تاندون است.اغلب ناشی از استفاده بیش از حد است،اما می تواند بعلت یک انقباض شدید نیز رخ دهد که در این حالت پارگی های میکروسکپی (بسیار کوچک) در فیبر یا تارهای عضلات ایجاد می شود.
● درد پشت ودرد ناحیه کمر ،شکایتی در بازیکنان فوتبال است که در نتیجه استفاده بیش از حد ایجاد می شود. استفاده بیش از حد می تواند همچنین منجر به سندرم تمرین بیش از حد شود، واین مسئله موقعی روی می دهد که بازیکن  بیش از توانائی بدنش برای بهبودی و ریکاوری تمرین انجام می دهد.
● تاندونیت پاتلار ( درد زانو) یکی از مشکلاتی است که در بازیکنان فوتبال دیده می شود ومعمولا با انجام تمرینات تقویتی عضلات چهار سر ران(کوادری سپس) درمان می شود.متخصص طب فیزیکی یا طب ورزشی برای رفع این بیماریها  درمان ها و ورزشهای تخصصی را تجویز می کنند.
● تاندونیت آشیل:
یک آسیب مزمن است که در نتیجه استفاده بیش از حد روی می دهد. وبصورت درد پشت پا احساس می شود. اگر بموقع درمان نشود احتمال پارگی تاندون آشیل افزایش می یابد.
بسیاری از آسیب های ورزشی در اثر استفاده بیش از حد،نداشتن  آمادگی بدنی وگرم نکردن کافی  ایجاد می شوند.
● آسیب در اثر گرما:
آسیبهای ایجاد شده در اثر گرمای هوا مسئله عمده ای بخصوص در بازیکنان جوان فوتبالیست وسایر رشته های ورزشی است. بیماری ناشی از گرما بخصوص در شروع اردوی ورزشی مشکل ساز است. این مسئله بیشتر در اواسط تابستان که گرمترین   موقع سال است واحتمالا شرایط مرطوب هم وجود دارد  روی می دهد. فعالیت شدید بدنی می تواند باعث تعریق زیاد شود که آب بدن را تخلیه می کند.
اولین علائم گرما زدگی کرامپ یا گرفتگی گروههای اصلی عضلات است. اینحالت اگر با خنک کردن بدن وجایگزینی مایعات درمان نشود می تواند  بطرف خستگی گرمایی و  سپس استروک گرمائی  heat stroke  پیشرفت کرده  وحتی  باعث مرگ شود. مهم است که  همه بازیکنان  انواع فعالیت های ورزشی از جمله فوتبالیست ها در مورد مصرف مایعات پیش از شروع فعالیت وجایگزینی مایعات از دست رفته بدن هنگام بازی وپس از بازی وسایر مراقبتهای ضروری  آموزش لازم را دیده باشند و با علائم آسیب های گرما  و گرمازدگی آشنا باشند وفورا مسئولین پزشکی بازی را در جریان علائم گرمازدگی خود قرار دهند.
 
چگونه باید از آسیب های فوتبال پیشگیری کرد؟
–  برنامه ورزشی پیشگیری از آسیب رباط صلیبی قدامی ACL در ورزش بخصوص بازی فوتبال پیگیری شود. این برنامه  فوق تخصصی  تحت نظر متخصصین طب فیزیکی انجام می شود و شامل جلسات ۱۵ دقیقه ای ۲تا۳ بار درهفته است. برنامه پیشگیری از آسیب رباط صلیبی قدامی شامل گرم کردن،ورزش های کششی، ورزش های افزایش قدرت، ورزش های پلی متریک و آموزش نحوه انجام حرکات در بازی وتمرین ورزشی می شود.تکنیک هایی به بازیکنان آموزش داده می شود که در طی حرکات پرشی بنحوی پرش را انجام دهند که مستقیم به بالا پریده و بگونه ای پائین بیایند که هیچگونه حرکت اضافی به طرفین نداشته باشند. همچنین چگونگی فرود آمدن ملایم، آموزش داده می شود.
 
–  ارزیابی سلامتی پیش از شروع فصل  بازی انجام شود.
–  آمادگی لازم بدنی وبدنسازی شامل  گرم کردن پیش از شروع بازی وخنک کردن بدن پس از بازی انجام شود.
–  بطور مداوم در تمرین های قدرتی وکششی شرکت کند و در بازی قواعد وتکنیک های آموزش داده شده را رعایت کند
–  پیش از بازی زمین ورزش آماده شود و  مواد زائد جمع آوری شده ونقاط لغزنده زمین اصلاح شوند.
–  جعبه کمکهای اولیه در دسترس باشد..
–  مصرف آب ومایعات به اندازه کافی داشته باشد تا از کرامپ یا گرفتگی عضلات پیشگیری شود.
–  در مدت تعطیلی بازیها ورزشکار باید در برنامه بدن سازی خاص فعالیت داشته باشد تا در هنگام بازگشت به فعالیت ورزشی هنگام پائیز آمادگی لازم را داشته باشد.
– از وسایل محافظتی مناسب وکاملا به اندازه مناسب استفاده کند،نمونه این وسایل شامل پد های زانو و آرنج،   می باشند.
–  انتخاب کفش مناسب: استفاده از سیستمهای پیشرفته برای ارزیابی انحرافات جزی که در حال حاضر در بخش طب فیزیکی و توانبخ
شی برای ورزشکاران حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد.
–  اگر مشکلی وجود دارد در مورد آسیب ورزشی وپیشگیری و درمان آن وجود دارد از آن با یک متخصص طب فیزیکی مشورت کند.
منبع:وبلاگ دکتر غلامرضا رئیسی و طناز احدی