قالب وردپرس

احتیاط های مفصل مچ پا

Back to نوشته‌ها

احتیاط های مفصل مچ پا

احتیاط های مربوط به پیچ خوردگی مچ پا:
 
مواردی که باید در ۲۴ ساعت اول اجتناب شود:
۱-    دوش آب داغ، ماساژ و یا قرار دادن کیسه آب گرم
۲-    مصرف آسپیرین؛ با جلوگیری از تشکیل لخته ممکن است باعث افزایش گردش خون مچ شود که این خود میزان آسیب را افزایش می دهد.
۳-    ازمصرف بی رویه دارو های ضد التهاب مثل ایبوبروفن خودداری شود. استامینوفن بهترین دارو به حساب می آید.
۴-    اجتناب از دو زانو و چهار زانو نشستن
 
مهمترین قسمت در درمان رعایت PRICE+M+M می باشد. این کلمه متشکل از حروف اول اقدامات زیر است:
–        Protection (محافظت): رباط های مچ پا برای بهبود و تسریع درمان باید در حالت مناسب تثبیت شود استفاده از یک ساپورت، آتل و یا عصا بنا به تجویز پزشک، برای کاهش فشارهای وارده به پای آسیب دیده به روند بهبود کمک می کند.
–        Rest (استراحت): پای مصدوم را تا ۲۴ ساعت استراحت دهید. از انجام تمرینات شدید بپرهیزید. برای پای سالم برنامه تمرینی طراحی کنید. تمرینات ایزومتریک برای افزایش قدرت در حالت ایستا و جلوگیری از آتروفی و کاهش حجم عضلانی ضروری است.
–        ICE (استفاده از یخ): ۴۸ تا ۷۲ ساعت اول، در ابتدا هر ۲ ساعت یکبار به مدت ۲۰ دقیقه به منظور کاهش درد، تورم و گرفتگی عضلانی از یخ استفاده کنید. پس از کاهش تورم می توانید تکرار آن را کم کنید.توجه کنید که یخ را بیش از ۳۰ دقیقه روی محل آسیب نگذارید.
–        Compression (استفاده از فشار): با استفاده از یک باند کشی مچ پا را از سمت کف پا به ساق بانداژ کنید.
–        Elevation (بالا نگه داشتن): برای جلوگیری از تورم ، مچ پای آسیب دیده را در سطحی بالاتر از قلب نگه دارید. هنگام خواب سطح پا بالا باشد زیرا بالا نگه داشتن عضو به بازگشت خون لنف از پا کمک می کند
–        Medicine (دارو های ضد التهاب) که بهترین آن ها استامینوفن است.
–        Modality (مدالیته های فیزیوتراپی): استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی به افزایش گردش خون کمک کرده و باعث کاهش درد و التهاب مفصلی می شود.
نکات کلیدی :
۱-    ورزشکارانی که امکان استفاده از کفشهای ساق دار دارند بهتر است برای جلوگیری از پیچ خوردگی و کشیدگی از این نوع کفش استفاده کنند. افراد عادی به خصوص بانوان از کفش های پاشنه بلند و باریک استفاده نکنند. ویژگی کفش مناسب : کفشی که حدود ۳-۲ سانتی متر پاشنه داشته باشد ، کفی آن نیمه نرم و رویه آن نرم باشد . بند دار و دارای کفی قوس دار برای حفظ قوس کف پا باشد و جلوی آن به اندازه کافی وسیع باشد .
۲-    در مواقعی که هنگام راه رفتن و وزن انداختن بر روی پا درد دارید حتماً از عصا استفاده نمایید.
۳-    دوره درمان و ترمیم  رباط آسیب دیده حدود یک تا سه ماه است. از بازگشت سریع به ورزش و فعالیت های سنگین اجتناب نمایید.
social position
Back to نوشته‌ها