قالب وردپرس

تغذیه و تندرستی

بدن انسان، همواره در معرض آسیب و تخریب است، این آسیب ها می توانند ناشی از عوامل بیرونی مثل آلودگی ها، سموم شیمیایی، عفونت ها، مواد آلرژی زا، غذاهای نامناسب، فشارهای عصبی و مکانیکی ناشی از فعالیت های روزمره باشند و یا به دلیل عوامل درونی، مثل ژنتیک و پدیده ی افزایش سن ایجاد شوند؛ بنابراین بدن ما به طور مستمر در چالش با این آسیب ها قرار دارد. واکنش سیستم ایمنی ما به این آسیب ها، “پدیده ی ترمیم” نامیده می شود. برای مثال ، وقتی که فشارهای ناشی از کار و فعالیت های روزانه باعث آسیب و تخریب اجزای تحت فشار در مفاصل می شوند، پدیده ی ترمیم به مبارزه با این آسیب ها و بازسازی بافت های آسیب دیده مشغول می شود. این موضوع درباره ی تمامی عوامل خطر در بدن ما صادق است.

ترمیم ، شامل ۳ مرحله مختلف است و هر مرحله، مسئول انجام مجموعه ای از واکنش های مفید درجهت ایجاد یک ترمیم صحیح و سریع است.

 

مراحل ترمیم در بدن :

مرحله التهاب

مرحله تکثیر سلولی

مرحله بازسازی مجدد

 

ارتباط تغذیه با مرحله اول ترمیم:

تحقیقات گسترده جهانی نشان می دهد ، گروهی از غذاها مثل غذاهای دارای امگا۶ به بخش اول مرحله ی التهاب کمک می کنند و باعث تشدید التهاب می شوند و گروهی دیگر مثل غذاهای دارای امگا۳ به بخش دوم مرحله ی التهاب کمک کرده و باعث کنترل التهاب می شوند. البته سیستم ایمنی ما به هردو گروه نیاز دارد، ولی نسبت این دو عامل در غذاها دارای اهمیت بسیاری است.
متأسفانه در رژیم غذایی کنونی، به دلیل استفاده از اسیدهای چرب اشباع ، نمک شکر زیاد و فیبر کم و همچنین ، استفاده ی بیشتر امگا۶ نسبت به امگا۳، نسبت عوامل التهاب زا به عوامل ضدالتهاب افزایش یافته است؛ درصورتی که در رژیم غذایی سنتی به دلیل استفاده از امگا۳ بیشتر، پتاسیم بیشتر، نمک و شکر کمتر و فیبر بیشتر، نسبت عوامل التهاب زا به عوامل ضدالتهاب از تعادل کافی برخوردار بوده است، لذا تغذیه نامناسب در عصر کنونی ، یکی از عوامل مهم شیوع روزافزون بیماری های مزمن شناخته شده است؛ این در حالی است که عوامل آسیب رسان مثل آلودگی ها و استرس هاس شغلی ناشی از زندگی ماشینی افزایش یافته است و بدن ما برای مقابله با آ نها به سیستم ترمیم فعال تری نیاز دارد.
will_anti_inflammatory.jpg
هرم ضد التهاب دکتر ویل
برگرفته از کتاب تغذیه و ورزش و تأثیر آن در پیشگیری و درمان تألیف دکتر سید هادی وکیلی و علی اکبر حق ویسی