قالب وردپرس

ورزش و فعالیت های بدنی

همانطور که قبلا گفته شد، “فعالیت های بدنی منظم” و “رفتار غذایی مناسب” دو رکن اساسی سلامت در جامعه هستند. به عبارت دیگر، تغذیهسالم، به تنهایی کافی نیست و ورزش منظم به عنوان مکمل در کنار آن، لازم وضروری است. به همین دلیل در هرم غذایی سلامت دانشگاه هاروارد فعالیت های بدنی در قاعده هرم و به عنوان مهم ترین قسمت مطرح شده است. البته اهمیت ورزش بر هیچ کس پوشیده نیست، ولی عوامل متعددی موجب شده است که از فعالیت های بدنی چشم پوشی کنیم؛ ازجمله ی این عوامل، عدم اطلاع از چگونگی انجام ورزش، در دسترس نبودن مکان ورزشی و ترس از اسیب های ورزشی می باشد.
osteoporosis-prevention-nutrition-exercise (1)
انسان به طور طبیعی، زندگی فعالی داشته است؛ اما در عصر حاضر، زندگی ماشینی، وی را از طبیعت خود جدا نموده است. کم تحرکی، مقدمه ی بسیاری از بیماری ها می باشد؛ درحالی که ورزش، علاوه بر پیشگیری از بیماری ها در کنترل آن ها نیز نقش بسزایی دارد. با توجه به منافع متعدد ورزش، انتخاب یک برنامه ورزشی روزانه، از ضروری ترین برنامه های زندگی ما به حساب می آید.
 2014-05-08_1399551361ad4a

نمونه هایی از فواید ورزش:

ترکیب ورزش و تغذیه مناسب بهترین راه برای “کاهش وزن” و “کنترل وزن” است.
 – ورزش، عملکرد بیشتر دستگاه های بدن مانند قلب، ریه، غدد و عضلات را بهبود می بخشد.
      – ورزش در کنترل بیماری های قلبی عروقی،دیابت،سکته های مغزی،فشارخون،چربی خون و … نقش اساسی دارد.
          – ورزش با “کاهش چربی شکمی”، در پیشگیری از صدها نوع بیماری مزمن مثل سرطان ها،بیماری های قلبی عروقی،دیابت،فشارخون،آلزایمر، پارکینسون و التهاب مفاصل نقش اساسی دارد.
– ورزش، طول عمر را افزایش داده و انسان را با سلامت، به سن پیری می رساند.(سالم پیرشدن مهم است.)
      – ورزش، از بیماری های عضلانی اسکلتی مثل کمردرد، زانودرد و آرتروز و همچنین از پوکی استخوان جلوگیری می کند.
           – ورزش در سنین بالا، خطر افتادن بر روی زمین را کاهش می دهد، زیرا افراد مسن با افتادن حتی بسیار آرام بر روی زمین،دچار شکستگی به خصوص در استخوان ران می شوند.
       – ورزش از افسردگی و اضطراب جلوگیری می کند و انرژی انسان را برای انجام کارهای روزانه افزایش می دهد.
      – ورزش، کیفیت خواب ما را بهبود می بخشد.
  – ورزش، مانع از وضعیت های نادرستی همچون قوزپشتی، بزرگی شکم و افزایش قوس کمری می شود.
– ورزش، تناسب اندام ما را بهبود می بخشد و این، در روحیه و افزایش اعتماد به نفس ما بسیار مؤثر است.
images (59)
به زودی برنامه ای بسیار مؤثر و معتبر برای کاهش وزن در اختیار خوانندگان قرار خواهیم داد. لطفا منتظر بمانید…
در کتاب “تغذیه و ورزش و تأثیر آن در پیشگیری و درمان” تألیف دکتر سید هادی وکیلی مدیریت محترم فیزیوتراپی ابوریحان، تمامی
جزئیات مربوط به چگونگی انجام تمرینات ورزشی مثل زمان و نوع فعالیت های بدنی بیان شده است. همچنین برنامه ی ورزشی منظمی ارائه شده است تا همه ی افراد جامعه بتوانند حتی در منزل خود، فعال بوده و از منافع ورزش و فعالیت های بدنی بهره مند شوند.