قالب وردپرس

مشاوره تغذیه

“انسان سالم، محور توسعه پایدار است”

از دیرباز، آن هنگام که خداوندعلیم و حکیم آدمی را آفرید؛ انسان از این نکته غافل بود که یکی از بزرگترین نعمت های الهی که به وی ارزانی داشته شده است، نعمت تندرستی و سلامت جسم است. این درحالی است که با گذشت زمان و افزایش دانش انسان ، این حقیقت بزرگ و شگفت انگیز آشکار گردیده است که سلامت عقل و روان نیز درگرو سلامت جسم است! اما آدمی این نکته را کمتر موردتوجه قرار داده و معمولا نیز قدردان ان نمی باشد. شاید به همین دلیل است که پیامبر اسلام(ص) نیز یکی از دو نعمت نامعلوم در نزد انسان را “تندرستی و سلامتی” برشمرده و بدان تأکید فرموده اند.

2.3-active-lifestyle

قال رسول الله:”النعمتان مجهولتان، الصحت و الامان”

اما به راستی چگونه می توانیم قدردان نعمت تندرستی و سلامت جسم بوده و آن را حفظ کنیم؟در پاسخ به این پرسش مهم باید گفت در اینجا نیز سعی و همت هرفرد کلید دستیابی به روش های بهداشتی صحیح است. همانگونه که قرآن کریم به زیبایی می فرماید:

“برای انسان (پاداشی) چزآنچه به سعی و تلاش خود انجام داده است، نخواهدبود.”(سوره نجم/آیه ۳۹)

به عبارت روشن تر ، حفظ نعمت تندرستی و سلامت جسم،درگرو سعی و تلاش انسان بوده و بستگی تام به میزان همت هر شخص دارد.

دراین راستا، مهم ترین گام در مسیر دستیابی به تندرستی، داشتن رفتار غذایی سالم ، همراه با فعالیت های بدنی مناسب است. بی شک، ضرورت توجه به این دو اصل ، نه تنها از نظر تأمین همه ی نیازهای بدن، غیرقاابل انکار است، که ازنظر پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها نیز حائز اهمیت است. به همین دلیل فرهنگ سازی درمورد تغذیه ی صحیح و ورزش مناسب، مهم ترین دغدغه ی بسیاری از صاحب نظران و دلسوزان عرصه ی بهداشت و سلامت بوده و هست.

images (36)

از دیگر سو و با توجه به آنکه بیماری های عضلانی اسکلتی مانند آرتروز، روماتیسم، کمردرد، آسیب دیسک بین مهره ای و دردهای ناشی از شغل افراد، در بین بیماری ها، بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده و همواره مبتلایان به اینگونه درد ها، پرسش های متعددی را درخصوص داشتن یک رژیم غذایی مؤثر و مناسب مطرح می کنند، لذا ضرورت داشت تا دراین زمینه، تحقیق جامعی صورت گیرد که کتاب پیش رو، حاصل این تحقیق می باشد.

شایان ذکراست، در فرایند این پژوهش ، نتایجی به دست آمد که آشکار می سازد، بسیاری از بیماری های مزمن مانند: چاقی، بیماری های قلبی-عروقی، دیابت، انواع سرطان ها، فشارخون،آلزایمر، آرتروز، روماتیسم، پیری زودرس، انسداد ریه و بیماری های مزمن عضلانی اسکلتی ، ریشه ی مشترکی دارند! برای مثال ، می توان به این نکته ی مهم اشاره نمود که زمینه ساز بسیاری از بیماری های مزمن، دوعامل “رادیکال های آزاد” و “التهاب مزمن” می باشند.

images (60)

براین اساس، یکی از مهم ترین ویژگی های این کتاب آن است که به جای ارائه ی توصیه ی رژیم غذایی خاص برای یک نوع بیماری، درپی ارائه ی یک الگوی غذایی جامع است تا ازاین طریق بتوان، بسیاری از بیماری های مزمن را نیز کنترل نمود.

زیرا در ارائه ی یک توصیه ی خاص برای یک نوع بیماری، این خطر وجود دارد که بیمار موردنظر با تمرکز برآن ماده یا موتد غذایی خاص  و توجه کمتر به دیگر مواد خذایی مناسب، برخی از ریزمغذی ها مانند آهن، روی، منگنز، منیزیم و ویتامین ها را نیز ازدست بدهد. حال آنکه با ارائه ی یک الگوی غذایی متعادل، علاوه بر کنترل بیماری ها، تمامی درشت مغذی ها و ریزمغذی ها را یکجا برای بدن فراهم می آوریم.

علاوه براین، از دیگر خصوصیات مهم کتاب پیش رو، ارائه ی نسخه ای آسان درمورد برنامه ی غذایی و ورزشی مناسب برای همگان است.

download (20)

نسخه ای سهل که علاوه برتبدیل الگوی عذایی به رفتار یا عادت غذایی صحیح، به ورزش و فعالیت های بدنی تعریف شده و قابل اجرا نیز توجه خاص دارد. زیرا تغذیه ی مناسب، به تنهایی قادر به ایجاد سلامتی در افراد نمی باشد و در کنار آن، ورزش و فعالیت های بدنی مناسب هم لازم و ضروری است.

اما از ویژگی های ممتاز این کتاب آن است که دربردارنده ی جدیدترین و به روزترین دستاوردهای محققین دانشگاه هاروارد و میشیگان و دیگر مراکز معتبر علمی دنیا، درخصوص الگوهای غذایی و ورزشی مناسب برای افراد گوناگون می باشد.

ازاین رو سعی برآن بوده است تا نتایج این تحقیقات به صورت هرم های غذایی -که هرچندسال یکبار به روز می شوند- ارائه شود.

همچنین تلاش شده است تا زمینه ی آشنایی شما خواننده ی محترم با تأثیرات شگرف ورزش و رفتار عذایی مناسب در کنترل بیماری ها به شایستگی فراهم آید.

بخش هایی از مقدمه ی کتاب تغذیه و  ورزش و تأثیر آن در پیشگیری و درمان

تألیف دکتر سید هادی وکیلی و علی اکبر حق ویسی

ما قصد داریم در هرسری ، گزیده ای از مطالب این کتاب را برای شما خوانندگان محترم بیاوریم . باشد که مفید واقع شود و ما را برای یک زندگی سالم رهنمون باشد.